Mwubani Primary School

2 maart 2015 - Ukunda, Kenia

Vanochtend om half negen vertrokken naar de Mwubani school. Tenga werkte vorig jaar nog in Gazi maar sinds januari dus hier. Voor mij een nieuwe school!IMG_0145 We hebben een goed weekend gehad met zinvolle workshops over de Rose van Leary. Persoonlijk, situationeel leiderschap staan centraal ditmaal. Het weerzien met alle Kenianen is fantastisch en ik vind het bijzonder dat ik ze nog allemaal bij naam ken (de headteacher course bestaat inmiddels toch wel uit zo'n 30 personen. Het groeit, het verspreidt zich. FullSizeRenderAan alles merk ik dat de Kenianen ons werk aan het over nemen zijn en dat was precies de bedoeling. De Kenianen uit de eerste schoolleidersopleiding leiden inmiddels de volgende groep weer op, en wij zijn inmiddels in de minderheid. Dat voelt goed; het is niet van ons, het is van hen! Ik voel me gezegend dat ik hier inmiddels voor de vijfde keer mag zijn en bemerk dat ik alle energie en aandacht uit kan laten gaan naar het programma. Hoewel het land vol blijft van verrassingen en de mensen me in positieve zin blijven bewonderen voel ik me er inmiddels zo thuis dat ik mezelf durf te zijn en niet meer bezig ben met aanpassen en afstemmen. Ik ben gewoon mezelf en dat vinden ze goed. De Kenianen en ik hebben dezelfde humor en we lachen wat af hier. Dat geldt trouwens ook voor de momenten die we samen op het resort hebben. We zijn maar met een klein groepje Nederlanders in de headteacher course maar we kunnen het prima met elkaar vinden en voelen elkaar goed aan. FullSizeRenderVandaag op Tenga's school hebben we flinke stappen gezet en het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Het werkte fantastisch! De dankbaarheid die ik in Tenga's ogen zie en woorden hoor, maken dat ik bruis van de energie. Het werken hier is vermoeiend in deze hitte en als ik terugkeer op het resort voel ik me moe, vies maar ook ontzettend voldaan!

Wat fijn en bijzonder dat ik me zo thuis voel 8000 kilometer verderop! Lucky me!

1. Marjon Smeets:
    2 maart 2015
    Hoi Christel, heb je verhaal met veel plezier gelezen. Er spreekt weer het enthousiasme uit wat ik vorig jaar ook zo heb ervaren in de workshops die wij als VO-docenten hebben mogen geven op de Keniaanse scholen. In het PO zijn jullie natuurlijk al veel langer bezig en jullie zien nu ook al het resultaat van jullie werk. Dat vind ik super voor jullie. Zal alles op de voet volgen. Groetjes & succes, Marjon.
  2. Kees:
    2 maart 2015
    Hoi Christel, ik zie bekende gezichten/ hoor bekende namen. Het is een feest om daar te zijn ( to meet and connect). Geniet er weer van! Blijf toch een beetje jaloers, maar gun iedereen zo'n belevenis ( één keer of vijf keer!)
  3. Elna de Laat:
    6 maart 2015
    Hoi Christel,

Wat een mooi verhaal en wat zal het je goed doen om te ervaren dat er zoveel stappen gezet zijn en dat er (zelfs in die hitte) een soort sneeuwbaleffect is ontstaan.
    Fijn dat er ook veel gelachen wordt, humor heeft een functie, het relativeert en verbindt. Geniet er nog van!

Groetjes Elna