Kippen in de kamer

6 maart 2014 - Mombasa, Kenia

Bodo school,

Onderweg naar school pikken we mr. Tenga op en rijden we door naar de Bodo School.

Ik besluit eerst te informeren naar de perikelen rondom het hek. Dinsdag is nog hectisch verlopen, er waren (nadat ik weg was) nog gevechten geweest in het dorp en Mwamshenga moest aangifte gaan doen bij de politie en vandaag moet hij persoonlijk een logboek gaan overhandigen aan de zonal  officer. Ik kom terug op het verloop van dinsdag en vraag of hij vandaag de kernkwaliteit: “Polite” even wil parkeren en duidelijk wil zijn over wat ik kan en mag komen doen.

Mwamshenga zegt dat wat we afgesproken hebben doorgang vindt (klassenbezoek, feedbackgesprek en om 12 uur de staffmeeting).

Mwamshenga heeft nog e.e.a. te regelen en ik ben blij dat Tenga er bij is. Die duidelijk zijn kansen schoon ziet en volop netwerkt. Het valt me op dat hij veel mensen kent en hij raakt in gesprek over het verschil tussen de goede tussenopbrengsten en slechte eindopbrengsten.

Er wordt veel gefraudeerd en Tenga denkt dat dat op deze school ook aan de hand is. Hij heeft op zijn school de keuze gemaakt om leerkrachten te wisselen van groep als er toetsen worden afgenomen. Hij doet de suggestie maar die wordt niet echt ontvangen.

Ook vraagt hij waarom de hekken zo hermetisch op slot zijn, dit is om te voorkomen dat kinderen weglopen van school om thuis thee te gaan drinken. Tenga herkent dit probleem en heeft het met succes getackeled door bij zijn school een paar moeders fruit enz. te laten verkopen. Dat houdt de kinderen op school.  Tenga heeft hier veel te brengen, hij gebruikt veel voorzichtigheid, dringt zich niet op maar hij kan van groot nut zijn. Hij heeft de schoolleidersopleiding van Aga Kahn met goed gevolg afgerond in november jl. en ik kan dat goed merken.

De klas waar we observeren krijgt les om hun naam te oefenen. Er is veel traagheid en het eigen dochtertje van de juf (een meisje van twee) verstoort de boel enorm terwijl de andere kinderen erg stil zijn en blijven.

Halverwege de les stuurt Mwamshenga de kinderen naar buiten zodat hij een feedback gesprek kan doen. Hij gedraagt zich wat onhandig en komt er niet uit. Tenga neemt de leiding en plaatst de stoelen zodat die in een goede positie staan.

Ik versta Mwamshenga niet, hij praat opnieuw zo zachtjes dat ik er echt niks van kan volgen.

Terug in de headoffice vraag ik aan Tenga of hij feedback wil geven, vervolgens geef ik hem weer feedback daarop. En het wordt door iedereen ontvangen. Het wil allemaal niet zo doordringen bij Mwamshenga en ik constateer dat hij onbewust onbekwaam is maar zeker vandaag echt willing to learn. Er valt nog heel veel winst te behalen…. Door de dag heen probeer ik wat balletjes op te werpen en het lukt me om die twee te koppelen, ze zullen elkaar bezoeken de komende maanden. Voor Mwamshenga is dat echt nodig! Dit gaat hij niet redden met een paar bezoeken uit Nederland.

De staffmeeting tussen de middag herinnert me aan de eerste stafmeeting in Mwangulu, een paar jaar geleden. Een tafel met vrouwen, de andere met mannen. De helft zit met de rug naar de directeur toe. Mensen kijken hun schriften na. De aandacht is er niet bij. Ik heb geen enkel idee waar de vergadering over gaat (die zou over complimenten gaan?). Ik weet heel zeker dat niemand hem verstaat.

Uit het niets staat Mwamshenga op en ik begrijp dat de meeting voorbij is???

Voordat we toekomen aan het feedbackgesprek stapt Mwamshenga op zijn motor en hij spreekt nog af dat we achter hem aanrijden. Ik mag zijn huis zien en dat wil ik natuurlijk heel graag!

dag 7 foto 1Ik ben onder de indruk van het huis met één eenpersoonbed waar hij met zijn vrouw en dochtertje slaapt, de “keuken” (vuurtje onder het afdak buiten) en de kippen die door de kamer rennen.

In huis woont ook de zoon van een overleden neef en ik maak foto’s van de vier.

dag 7 foto 2Tenga kan natuurlijk niet achter blijven en hij staat erop dat ik ook bij hem thuis kom kijken. Hij blijkt in Ukunda te wonen, vlak bij Forest Lodge! Zijn jongste dochter Zeinab is thuis en zijn knappe vrouw is flink wat jonger dan hij vertelt hij met trots.

Tenga heeft een wc in huis en zelfs een t.v.

Leuk om een kijkje te mogen nemen op deze manier!!

In de auto heb ik met Tenga nog wat nagesproken en morgen op de Gazi school (waar Mwamshenga ook komt) maken we wat tijd voor feedback op zijn staffmeeting. Ik vind het niet correct om uit te wisselen wat ik ervan vond maar ik heb zo’n vermoeden dat mijn feedback dezelfde zou zijn als die van Tenga. Ik hoop echt dat hij de komende maanden van betekenis wil en kan zijn voor Mwamshenga!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kees:
    6 maart 2014
    Weer een mooi verhaal. Ik was ook een beetje verrast met de keuze voor deze deelnemer. Ik herken een aantal aspecten direct.
    Er is wel contact, maar verder blijf ik mijn ?? houden.
    Ben zeer benieuwd naar de ervaringen van morgen. Doe iedereen de groeten, nu vanuit Drenthe.
  2. Michiel Leijser:
    6 maart 2014
    Hoi Christel. We hebben hier de carnaval achter de rug en ik ben weer boven water ;-) Mooi om op de hoogte te blijven van jouw bevindingen daar. Ik lees het met veel plezier en interesse. In september mag ik het van je overnemen en het kriebelt al wel een beetje. Lastig om twee uitersten te mogen begeleiden, maar ook wel weer een mooie uitdaging. Ik lees jouw betrokkenheid in je dagboek verhalen terug. Dat komt daar dus wel goed. Veel plezier en succes morgen en zaterdag en groeten aan de rest.
  3. Paul:
    Hoi Christel,
    Wat een tegenpolen waar je mee mag werken. Mooie en passende uitdaging collega!

Gr. Paul
  4. Ellen:
    6 maart 2014
    Heerlijk zitten lezen, ben nu weer helemaal bij! Prachtige verhalen met zo veel gevoel, het lijkt soms alsof je er bij bent. Geniet er nog van Christel want je laat ze weer bergen verzetten!
  5. Wilma Vogels:
    7 maart 2014
    Echt weer zitten genieten, het is mooi om jou verhalen te lezen. Tenga is toch wel heel rijk, dat hij in het bezit van tv en toilet is terwijl bij Mwamshenga de kippen door de kamer lopen. Wij kunnen ons dat toch eigelijk niet voorstellen in ons luxe landje. Nog veel succes en denk aan je rug!!!! Groetjes.