Vriendschap en verbinding.

7 maart 2014 - Mombasa, Kenia

Gazi school

dag 8 foto 1Vandaag op de Gazi school twee prachtige lessen gezien en zeer goede feedbackgesprekken.

Ik begrijp werkelijk nog steeds niet waarom de kcpe niet hoger is en Tenga gaat er eens goed voor zitten. Toen hij op deze school begon waren er kinderen die maar bleven zitten en zitten…. Omdat ze onvoldoende presteerden om mee te mogen doen.

Hij vindt dat de kinderen (er zaten er echt bij van 18 jaar) eindelijk van school moesten dus hij heeft ze de kcpe laten maken de afgelopen jaren en van onder af (std 1) heeft hij zijn onderwijs goed ingericht, leerkrachten naar workshops gestuurd (morgen gaan ze naar Engels van Aga Kahn).

Hij heeft alles goed in beeld en kan mij a.h.v. cijfers laten zien dat niet de aankomende, maar vólgende kcpe voldoende zal zijn.

Ik denk dat hij een stap verder kan zetten en ik ga het gesprek aan over het verbinden van resultaten aan leerkrachtvaardigheden en Tenga pakt het allemaal! Ook hebben we het over coöperatief leren (Peer-Learning) en een gesprek op basis van evenwaardigheid ontstaat.

Eindelijk heb ik het gevoel van betekenis te mogen zijn! Hoewel Tenga daar al de hele week (gelukkig) een ander gevoel bij had hoor.

We maken concrete afspraken en raken in gesprek over alledaagse dingen. Inmiddels is Jacinta ook aangeschoven. Ze was maandag ook in de Mangroves en we liggen elkaar! Ze heeft foto’s meegenomen van haar dochter en wil die met me delen. Ze bekijkt mijn foto’s die op mijn telefoon staan en  we hebben een gezellige lunchpauze!

Gisteren zei iemand tegen me dat ik wel een blanke Afrikaan lijk, zo makkelijk ik contact kan maken met de Kenianen. Ik vind er geen kunst aan: de mensen die ik ontmoet zijn vriendelijk, open, verwelkomen, hebben humor en maken me nieuwsgierig naar wat hun beweegt.

Wat ik graag nog zou willen leren is ook met Mwamshenga dat contact te mogen hebben. Hij was er vandaag bij en mompelde bijna onverstaanbaar dat zijn vrouw en dochter zo blij waren dat ik bij hen thuis was geweest. Zijn gezicht blijft uitdrukkingsloos en dat vind ik moeilijk. Ik heb het misschien wel te hard geprobeerd deze week met hem? Me opgedrongen? Ik weet het niet. hij was er vandaag! Hij heeft mooie voorbeelden gezien in de school van Tenga die van waarde kunnen zijn voor hem.

Morgen nog een dag training op Forest Lodge. Kacim ( het jongste zoontje van Tenga) zal daar komen omdat hij me wil ontmoeten. Hij was een beetje (erg) jaloers op zijn zusje Zeinab. Hij was gisteren niet thuis en nu komt hij me morgen dus opzoeken, ze wonen op een steenworpafstand van Forest Lodge. Het is een jongetje van vijf jaar! Ik kijk ernaar uit om hem te leren kennen!

Ik heb deze week zoveel fijne, lieve, warme mensen leren kennen!!!

Morgen op Forest Lodge zijn we met de hele groep bij elkaar.

En dan moet ik weer afscheid nemen van deze mensen, van dit land, van de zingende kinderen, van de warmte, de geur, en alles wat Kenia Kenia maakt!

Ik weet nu al dat ik het ga missen!

1. Petra:
    7 maart 2014
    Mooie verhalen heb je weer met ons gedeeld. Fijne dag morgen en goede reis terug.
    Tot gauw op 't Ven
  2. Lisette:
    7 maart 2014
    Wederom geweldig omschreven het is mij duidelijk dat alles stof tot nadenken geeft en daar waar nodig gewoon bijstellen. Mooi.
    Geniet nog van je tijd daar.
    Groeten, Lisette
  3. Mariska:
    7 maart 2014
    Hele fijne dag morgen. Geniet ervan!!!!!!!!!!!!
  4. Hanneke:
    7 maart 2014
    Hoi christel het is een genot om jou verhalen te lezen. Geniet van je laatste dag en wie weet to ziens. Groeten Hanneke
  5. Henk van Abel:
    7 maart 2014
    Ja, mooie inspirerende verhalen. Allemaal goedwillende, enthousiaste mensen bij elkaar en toch ook weer heel verschillend. Bij de een meteen een match, bij de ander ontstaat er twijfel bij je.
    En altijd uitdagend in de zoektocht om iets te bereiken. Fantastisch.
    Groet Henk en tot gauw.
  6. Paul:
    !!!!!!!
  7. Elna de Laat:
  8. Elna de Laat:
    Hoi Christel,
    Weer een mooi verhaal en wat ik heel erg herkende was het contact maken met andere mensen want dat heb jij altijd gemakkelijk, een mooie eigenschap. Geniet nog van de laatste momenten en probeer het Keniagevoel nog heel lang vast te houden!

Groetjes Elna
  9. Henk Ermers:
    Hoi Christel,
    elke keer weer met veel belangstelling jouw verhalen en ervaringen gelezen. Ze nemen mij mee in jouw flow. Wat superleuk om te doen en te ervaren. Een goede afronding en op weg naar de volgende coaching in een land wat steeeds meer eigen wordt voor jou. Geniet van alles!
  10. Francoise:
    8 maart 2014
    Prachtige verhalen, Christel. En geweldig hoe jij er mee omgaat, met al die omstandigheden en vele 'Afrikaanse' tegenstellingen.