Topdag! Gazi school.

3 maart 2014 - Mombasa, Kenia

Om 8.30 uur (wat een relaxed tijdstip!) vertrekken Aad en ik samen. Onze scholen schijnen in dezelfde richting te liggen dus een combinatie was zo gemaakt.

Ik zal worden afgezet bij de Gazi school door Morris de driver, waarna Aad doorgaat naar zijn school in Lunga Lunga (waar ik vorige keren ben geweest).

Mijn headteachers vertelden dat Gazi dichtbij ligt; minder dan een half uur rijden. Als we na een uur de suikerrietplantages door rijden weet ik dat we te ver zijn; ik ken hier de weg; We rijden richting Lunga Lunga. De chauffeur laat zich overtuigen en vraagt de weg. We zijn Mwasmbweni zelfs al voorbij en we moeten liefst een half uur terug. Zo duurt een ritje van een half uur uiteindelijk toch anderhalf uur. En tegen tien uur rijdt Aad weg van de Gazi school op weg naar Lunga Lunga. Echter pas nadat Tenga de chauffeur goede instructies heeft gegeven.

Tenga is in gesprek met wat ouders en vraagt zijn deputy, mrs. Hamisi om mij rond te leiden over de compound en langs de klassen. De ontvangst en rondleiding hebben een europees tintje; lekker snel en effectief en ik voel me op mijn gemak bij Hamisi; een mooie vrouw die ik complimenteer om haar prachtige paarse kleding en lippenstift. Zij is jaloers op mijn figuur en huidskleur zegt ze (okee?! Dat hoor ik niet zo vaak;-)

waterZe laat me de viskwekerij en de boomplantages zien waarvan ik echt onder de indruk ben; wat een ondernemer is Tenga. Er zijn op het schoolterrein twee waterpunten en in het dorp ook nog eens één. Niet te geloven wat hij hier heeft gerealiseerd om inkomen te genereren voor zijn school!!!

klasDe ronde langs de klassen maakt me vrolijk: kinderen in roze-groene uniforms die me zingend begroeten. En hun leeromgevingen zijn zo inspirerend. Het stikt van de letters, cijfers, zelfgemaakte posters, winkeltjes, spullen, boeken, tekeningen. Alle leerkrachten hebben in hun klas een prachtige stimulerende leeromgeving weten te creëren. De deuren kunnen op slot, dus spullen kunnen ook blijven hangen zonder dat iets vernield wordt of gestolen wordt.

Na de rondleiding is er de staff-meeting. In het computerlokaal (tevens staffroom, genaamd: The Hague). Er staan Dell computers, er is stroom, er zit werkende software op. En Tenga heeft zijn staffmeeting voorbereid op zijn laptop en terwijl hij me de voorbereiding laat zien valt mijn mond open van verbazing.

Tenga heeft de theorie van afgelopen weekend voorbereid en wil e.e.a. delen in zijn team:

Hoe leren we om kinderen complimenten te geven, Hoe verbeteren we ons Engels, Hoe communiceren we?

De opstelling met stoelen is frontaal (hij zet mij en zichzelf tegenover het team) en zegt daarvan later dat hij wil dat iedereen elkaar in de ogen kan aankijken, voorheen zaten er ook mensen achter hem (herken ik van de vergaderingen in andere scholen). Na afloop kan ik het gesprek met hem aangaan over mogelijke andere opstellingen. Tenga wil leren.

De vergadering wordt bijgewoond door alle leerkrachten en ze spreken allemaal goed Engels. Ze wisselen ideeën uit en Tenga doet zijn best om te werken aan zijn ontwikkelpunt: ruimte geven en luisteren.

Ik zie dat dit team gewend is aan onderlinge interactie en er komen veel goede ideeën.

Als ik later vraag hoe hij zorgt dat de afspraken (die ik overigens niet  “hard” genoeg vond) nagekomen worden zegt hij daarvan dat hij zijn leerlingpanel bij elkaar gaat roepen. Elke klassenoudste krijgt te horen welke ontwikkelpunten de teachers hebben gekregen en rapporteren aan hem. Ook gaat hij zelf observeren om aan het eind van de week te corrigeren.

Het lukt Tenga om complimenten te geven, hij geeft applaus en spreekt zijn waardering uit. Ik zie dat zijn leerkrachten zich vrij voelen om te praten.

Het feedbackgesprek loopt erg soepel en Tenga heeft een goede zelfreflectie.

Als ontwikkelpunten aan het einde van de dag noemen we wat dingen op en ook formuleert Tenga acties voor vrijdag (dan kom ik terug).

Hij gaat deze week niet alleen lángs, maar ook ín de klassen. Hij gaat feedback geven en deelt complimenten uit. Hij gaat ruimte geven aan de high potentials in zijn team om hun ervaringen te delen. Hij betrekt het leerlingpanel. Hij overweegt andere overlegvormen (coöperatief) in zowel klas als team.  Hij denkt na over ruimte nemen en geven (bij teamleden onderling maar ook tussen leerlingen)

Hier zit een onderwijskundig leider. Tenga kan delegeren. Hij is een ondernemer. De quinn rollen hebben we niet besproken maar hij kent ze en past ze toe op het juiste moment.

Wat een kwaliteit! Zo heb ik het in Kenia niet eerder gezien! Wat mooi dat ik dit mag meemaken!

En dan de dikke vette kersen op de slagroom:

Een praatje met de vrouwen die onder een afdak zitten met fruit, en lekkers om te verkopen aan de leerlingen als ze pauze hebben. Ze geven me een zakje met rode snoepjes (zelfgemaakt) voor thuis! Voor mijn kinderen! Zo lief!

En dan nog eentje:

gaziTwee teachers, Jacinth en Jacqueline en de deputy Hamisi nemen me mee op excursie naar de Mangroven! Een gids (ook een vrouw) uit het dorp leidt ons erheen. Ik krijg zes soorten Mangrove te zien, uitleg over de nieuwe aanplant, de broedplaatsen voor vissen en ondertussen hebben we zoveel plezier samen! De hoge hakken van Hamisi blijken niet handig te zijn in de Mangroven en ik word toegelachen omdat ik schrik van de honderden kleine krabbetjes die steeds om onze voeten cirkelen. We hebben lol gehad samen en gesproken over onze kinderen. Ook bijna in onze broek (of “jurk”) geplast toen de gids vertelde over een vrucht die goed zou zijn voor de potentie van mannen. Het was bijzonder om midden in de Mangroven een gesprek te hebben met deze prachtige vrouwen over dit onderwerp en de openheid die er was om te delen over ieders’ sexleven verbaasde me.

Ik ben echt zeer positief verrast vandaag! Wat een toffe dag!!!!!!

Terug op het resort zoek ik GertJan op (bestuur T4T). Het kan toch niet zo zijn dat deze headteacher zijn kwaliteiten enkel op zijn eigen school inzet? Dit moet toch gedeeld kunnen worden?

Morgen wordt de Gazi school bezocht door de Zone officer en ook Johan (bestuur T4T) zal daarbij zijn. Ik ben zó benieuwd naar hún bevindingen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul:
    3 maart 2014
    Wowwww!
  2. Tamara van hees:
    4 maart 2014
    Wow zeg. Wat een geweldige headteacher. T4t doet er echt toe. Mooi om te lezen.