Bezoek aan twee scholen

30 september 2011 - Mombasa, Kenia

Vandaag heb ik meer dan ooit het gevoel gehad ogen en oren tekort te komen. We hebben twee scholen bezocht; de Tiwi school en de Comenius school.

Het laat zich in woorden niet vatten wat er allemaal bij me binnenkomt maar tracht een poging te doen. Wat een enorm welkom gevoel geven de Kenianen ons!! ik ben onder de indruk van hun positieve houding om te kijken naar wat ze wél hebben. In de klassen waar ramen (lees tralies, geen glas) en deuren inzitten, doen leerkrachten enorm hun best met weinig middelen een zeer rijke leefomgeving te maken en dat lukt hen! Soms meer dan 70 kinderen in een klas en echt maar een paar boeken. Maar de enthousiaste leerkracht weet kinderen te boeien en oh wat leren ze graag!!

Als een hele groep kinderen voor ons gaat zingen en klappen raak ik erg ontroerd van die grote ogen die me aanstaren (zie de video!). De Kinderen zien er zo gelukkig uit! De leerkrachten zijn bevlogen en de headteachers tonen vol trots op de buitenmuur van hun school hun missie en KCPE resultaten.

De klassen waarin ramen en deuren ontbreken zijn werkelijk helemaal leeg. Op de grond en soms een enkel schoolbankje zitten tientallen kinderen dicht bij elkaar om... te leren. Er kan niets aan de muur hangen (het zou toch gestolen worden). Er zijn food-programs en de kinderen krijgen tussen de middag maïs die in enorme potten gekookt wordt op een vuur. Het hout sprokkelen de kinderen voordat de school begint.

Wat ik leer is geduld te hebben. Te accepteren dat de wifi het niet doet. Ach, je wordt er creatief van en vraagt een dierbare om de blog te vullen met een mailtje dat ik stuur. (dat lukt zo heel af en toe) Sowieso; wat zijn mensen hier inventief en creatief!

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal!!!!

Welke vragen kwamen er ook weer voorbij?

Nee, ik heb nog geen gevaarlijke dieren gezien hoewel; bij het hotel stikt het van de bavianen die brutaal je kamer binnenlopen.

Niemand heeft nog aan mijn haren gevoeld maar heb wel de Keniaanse begroeting mogen ervaren.

En qua kleding groep 7; ik draag een knalrood T4T T-shirt!! Komt mooi uit; kan ik binnenkort aan op het teamfeestje.

Voor groep 6; sssssssst?

Aan groep 8; succes met de krant nog!!

Groep 5; niet stiekem naar de speeltuin gaan hoor;-)). Op dit moment regent het hier. Regen is hier zegen dus ook daar zijn we blij om!

Het zal misschien een hak op de tak verhaal geworden zijn. Neem het me maar niet kwalijk, ik heb even moeite mijn volle hoofd te legen. Morgen beginnen de workshops en ontmoet ik de headteachers die ik mag gaan coachen. Mán wat ben ik een bofkont dat ik dit mee mag maken!

Heel erg veel groeten vanuit een indrukwekkend Kenia!

Christel

1. Bernard:
    Christel,
    Wat een geweldig begin.
    Ik begin al jaloers te worden op de ervaringen die je daar nu al hebt opgedaan en nog op gaat doen. Je verhaal neemt ons in een paar zinnen meteen helemaal mee in jouw beleving van Kenia.
    Je kijkt met grote ogen en een open blik.
    Geniet ervan en laat ons meegenieten.
    Groeten vanuit een heel warm Nederland.
  2. Mariska:
    30 september 2011
    Wat een geweldige ervaringen. Geniet ervan en voorzichting voor de bavianen. Groetjes Mariska.
  3. Wilma Vogels:
    Hoi Christel,
    Wat geweldig om al je berichtjes te lezen en de foto's te bekijken met die schatjes van kinderen. Je kunt je toch niet voorstellen dat het hier in Nederland zo zou gaan, het benadrukt alleen nog sterker hoe goed wij het hier hebben. De Familievereniging Timmers zal zeker een prachtig stuk kunnen publiceren. Ik wacht al op je volgende verhaal. Heel veel groetjes, Gerrit en Wilma. xxxx
  4. Marieke:
    wat een indrukken!!
    Ik heb genoten van je 'hak op de tak verhaal' en blijf je blog volgen.
    Groetjes Marieke
  5. chantal Gerrits:
    Hallo Christel,
    Wat leuk om te lezen, en als je leest wordt je wel even op de feiten gewezen, zo dubbel van hoe wij het hier hebben en hoe zij het hebben. Kun je zien wat een klein dingetje als zo groot wordt genomen, dat wij hier hollanders al te hebberig zijn, overkomen. Je weet wel. Nou we wachten je volgende verhalen af, leuk. Ennee...succes morgen, zal vast ook wel weer een drukke dag voor je worden, met veel indrukken.

Groetjes Chantal.
  6. Elly van Dooren:
    1 oktober 2011
    Hoi Christel,
    Wauw, lijkt me echt zo anders om daar te zijn. Volgens mij weet je niet wat je overkomt. Mooi om te lezen dat je geduld moet hebben. Accepteren dat je wifi het niet doet. Dat onze westerse techniek en gehaastheid 'weggeblazen' worden als je in een dergelijke cultuur bent. Geniet van alle indrukken en probeer veel SAM-momentjes in te bouwen!
    Liefs, Elly
  7. Tineke:
    1 oktober 2011
    Hoi Christel,
    Wat ontzettend fijn om te lezen dat je een warm welkom hebt gehad! Heel veel succes nog daar! En vooral ook veel plezier tijdens het coachen van deze leergierige directeuren!
    Groetjes Tineke