Het doel van deze reis

23 september 2011 - Mill, Nederland

Paul Verrijdt en Christel Ermers zetten zich in voor “Teachers 4 Teachers” en brengen een bezoek aan Keniaanse scholen.

Teachers 4 Teachers is een Nederlandse organisatie die met behulp van vrijwilligers de kwaliteit van het onderwijs in Kenia (Kwale regio) verbetert. (zie ook www.teachers4teachers.nl)

Deze verbetering wordt op verschillende niveaus aangepakt.

1. Early child development
  2. Het verzorgen van workshops voor leraren.
  3. Het verzorgen van workshops voor directeuren.
  4. Het geven van een opleiding voor head-teachers.

Voor dit laatste onderdeel; opleiden van head-teachers werden wij enkele maanden geleden benaderd door één van de organisatoren van T4T: Jan Uitdehaag. Jan was onze kerndocent bij de Magistrum opleiding die we enkele jaren geleden volgden.

Over deze vraag hoefden we niet lang na te denken: Afrika heeft ons altijd al geboeid (De Bernadetteschool heeft nauwe contacten met een school in Gambia waar Paul ook eerder is geweest) en we willen heel graag iets betekenen voor mensen in de derde wereld.

De medewerking van Berry en de steun van onze teams maakte dat we onze motivaties schreven naar T4T en gelukkig werden we geselecteerd.

Op 29 september a.s. vertrekken we met een groep van 8 directeuren voor 10 dagen naar Kenia. Elke Nederlandse directeur wordt gekoppeld aan twee Keniaanse head-teachers. In de weekenden worden workshops verzorgd die deel uitmaken van de opleiding van de Keniaanse directeuren en door de week bezoekt elke Nederlandse directeur zijn of haar twee scholen om te gaan “coachen on the job”. Vraaggestuurd en op basis van wederkerigheid trachten we ons steentje bij te dragen.

Gedurende de opleiding van “onze” directeuren houden we per mail contact en geven we hen feedback op de opdrachten die zij voor hun opleiding moeten inleveren.

Tijdens die opleiding zal elke Keniaanse directeur 4x een coach uit Nederland op bezoek krijgen.

Voor ons geldt dat wij 2x een bezoek gaan brengen. Het eerste bezoek is dus in september. In het voorjaar van 2012 gaat Christel weer terug naar Kenia en Paul in het najaar van 2012.

Er waren al eerder Nederlandse directeuren die naar Kenia zijn afgereisd en inmiddels hebben de eerste 15 headteachers hun diploma ontvangen!

Een mooie opbrengst maar de vraag blijft natuurlijk: Hebben (en gaan) deze directeuren een wezenlijke bijdrage leveren aan de verbetering van het onderwijs? Daarom is het belangrijk enkele andere opbrengsten te vermelden.

1. Het verzuim op deze scholen is met 20 % afgenomen.
  2. De KCPE scores (CITO scores) zijn op de meeste scholen omhoog gegaan
  3. De directeuren leiden vergaderingen met hun leerkrachten waarin zij de resultaten van de kinderen structureel analyseren.
  4. De directeuren leggen klassenbezoeken af (of hebben dit georganiseerd) en kunnen feedback geven.
  5. Een aantal directeuren hebben zich ontwikkeld als coach. Deze directeuren worden de coaches in een nieuw traject dat in oktober 2011 van start gaat.

Een mooi resultaat. Dit resultaat wordt nog mooier wanneer je bedenkt dat Keniaanse directeuren onder lastige omstandigheden hun werk moeten doen:

1. Grote klassen: tussen de 50 en 100 kinderen in de klas.
  2. Nauwelijks leermiddelen. Per klas zijn er ongeveer 10 boeken.
  3. Er zijn veel kinderen met een extra zorg.
  4. Ze hebben vaak te maken met droogte en honger.
  5. Een slechte financiële ondersteuning van de overheid: Een leraar verdient 1500 shilling per maand (15 Euro)

De Keniaanse directeur is meer dan alleen een onderwijskundig leider, hij is ondernemer. Samen met de ouders en kinderen worden kippen en konijnen gehouden, bomen geplant en groente gekweekt. Allemaal om inkomsten te verwerven.

De opgeleide directeuren krijgen een belangrijke rol bij de nieuwe opleiding die in oktober 2011 gaat starten.

16 Kenianen staan klaar om de opleiding te volgen, 20 Nederlandse docenten, trainers en coaches gaan weer met veel enthousiasme aan de slag.

En het mooie is: De eerste 5 Keniaanse head-teachers uit de vorige opleiding worden opgeleid om het werk over te gaan nemen.

De andere geslaagde head teachers gaan samen met Nederlandse directeuren workshops verzorgen. Stap voor stap gaan de opgeleide Kenianen het werk van T4T overnemen. Dan kan T4T weer naar een ander gebied!

We zullen jullie in de skipov nieuwsbrief op de hoogte houden!

Paul Verrijdt, directeur b.s. Bernadette en

Christel Ermers, directeur b.s. ‘t Ven