Dag 10: Afsluitende dag met de Kenian Headteachers en Coaches

6 oktober 2012 - Ukunda, Kenia

Op deze zaterdag kunnen we een soort van “uitslapen”! Pas om 8.30 uur brengt het busje ons naar Ukunda. Vandaag sluiten we gezamenlijk het programma af op de school van Mwanarusi.

Mwanarusi is een ondernemende vrouw die het goed voor elkaar heeft op haar school. Nu is het ook wel zo dat scholen die dichter bij een stad liggen veel meer Government teachers heeft dus dat is een groot voordeel. Maar daarnaast kun je aan alles zien dat het een goede onderneemster is. Er zijn schommels en een glijbaan en haar kantoor is voorzien van een echte bureaustoel en er liggen tafelkleedjes waar “bloemen” op staan. Op de vloer ligt zeil. Ik ben er van onder de indruk. Er is ook een computerlokaal (met stroom dus!), een gift van een Duitse sponsor in het verleden die helaas niet helemaal gepast is. De computers doen het geen van allen meer en er is niemand om ze te repareren. Bovendien is het stroomnetwerk niet berekend op zoveel pc’s (8) zodat ze niet gebruikt kunnen worden.

Na een korte plenaire opening gaan we in groepen uiteen zodat de headteachers hun plan of action voor de komende periode kunnen schrijven. Ze moeten zich voorbereiden op hun assessment wat in mei zal plaatsvinden. Dat wil zeggen: waarschijnlijk in mei! Het hangt af van hoe de verkiezingen lopen in maart. Vanwege de verkiezingen kan T4T in maart niet terecht. De scholen worden ingericht als stemlokaal en de compounds worden dan zeer streng bewaakt. Lesgeven is dan natuurlijk onmogelijk. Omdat er zoveel analfabeten zijn duurt stemmen lang. Veel mensen moeten erbij geholpen worden en de corruptie ligt op de loer, zo spreken de Kenianen uit.

Kortom: het is afwachten hoe e.e.a. gaat lopen en wanneer het weer rustig genoeg is om terug te komen.

groepsgesprekMzungu, die opgeleid wordt als Keniaanse coach neemt zijn verantwoording over zijn vijf directeuren: Baraka, Zecha, Oruko en “mijn” Peter en James. Hij beantwoordt geduldig de vragen die er zijn met betrekking tot het assessment en zet ze aan het werk.

Ik trek me terug en op een afstandje sta ik samen met Aad te genieten van dit tafereel. Mijn vertrouwen in de headteachers groeit met de keer dat ik hier kom en mijn geloof in de werkwijze van T4T ook. Ja, het is mogelijk om het over te dragen aan hén. Het is van hén, niet van ons… En zo hoort het ook te zijn!

Ik vind het kloppen en wens Peter en James maar ook alle anderen succes toe bij hun assessment in mei (of wanneer dan ook).

En dan beginnen Peter en James een betoog: ik moet echt zelf terugkomen die vierde keer! Het kan niet zo zijn dat ze nu, deze laatste keer, door een vreemde gecoacht en ge-assesst worden. Bovendien, zo vinden ze, moet ik bij de diploma-uitreiking zijn. Ik geef aan dat ik op de geplande datum die voorlopig staat echt onmogelijk in de gelegenheid ben.

Maar zeggen ze, stel dat T4T nu op een ander moment komt en je kunt wel: Dan moet je echt komen!

Ik zeg dat het niet in mijn handen ligt en voor de zoveelste keer deze week wordt de hulp van God ingeroepen. Daar zullen ze het echter niet bij laten, zal ik later op de middag zien.

dansVanaf de school rijden we in busjes naar Forest Lodge, waar we de andere groep ontmoeten: de workshopdirecteuren. Een grote groep Keniaanse headteachers heeft deze week workshops gevolgd die ingewikkelde dansverzorgd werden door Nederlandse directeuren en vandaag sluiten ze de week hier gezamenlijk af. Een dansgroep uit Naïrobi (met kansarme jongeren) treedt voor ons allemaal op en er wordt afgesloten met een lunch.

En dan.. is het moment van afscheid toch echt daar. Er worden handen geschud, er wordt omhelsd en van Tamasha ontvang iknog ingewikkeldere dans een zoen op mijn mond.

James houdt mijn hand zo lang vast dat ik even twijfel of ik hem nog terug zal krijgen. Een waterval van complimenten wordt over me uitgestort en ik voel de tranen achter mijn ogen branden.

Peter drentelt maar rond en komt tot drie keer naar me toe om afscheid te nemen. Hij vindt het moeilijk en ik ook. In mijn ooghoek zie ik hem naar Mia lopen (de initiator van T4T) en terwijl ze praten zie ik hun ogen op mij gericht. Ik kan wel raden wat Peter daar aan het bespreken is.

Ik berust erin dat we het gewoon niet weten.

Dat ik nooit meer terug zal keren in Kenia? Dat kan ik niet geloven. Een stukje van mijn hart ligt hier inmiddels….

Het was een week met een achtbaan van emoties. Gevoelens van verdriet, blijdschap, heimwee, betekenis, overwinning, deze en nog veel meer kwamen voorbij.

Met vertrouwen in de Kenianen zal ik vannacht weer naar Nederland vertrekken en ik verheug me erg op het weerzien met de lieve mensen thuis en op ’t Ven. Ik heb ze zo ontzettend gemist.

In periodes van verdriet kom je jezelf tegen, je ontdekt dingen.

Ik heb zo sterk gevoeld dat verdriet iets is om te delen met de mensen om je heen die precies weten waarover je het hebt en het gaf me een warm gevoel dat vanuit Nederland de moeite werd genomen me te steunen en troosten als ik het nodig had.

Dankjewel Hans dat je me aanmoedigde om terug te keren naar Kenia. En voor het feit dat je me op alle fronten hielp en steunde!

Dankjewel Berry dat je het mogelijk maakte nog een keer te participeren!

Dankjewel álle collega’s van het Ven voor wat jullie voor elkaar en mij betekenden in deze week!

Dankjewel Minèt voor de wijze waarop je me waarnam!

Dankjewel Jan, Karin, Aad, Ruud, Hanneke, Sjannie, Paul, Rob, Kees, dat ik zo af en toe bij jullie mocht uithuilen en met jullie samen mocht zijn hier.

Dankjewel volgers van deze reislog, fijn dat jullie meelazen en meeleefden en reacties plaatsten!

Het was niet gemakkelijk maar waardevol hier te zijn deze week.

Lieve lieve groet, Christel

1. Wilma Vogels:
    6 oktober 2012
    Christel een hele fijne terugreis en ja, ik weet het zeker dat als je alleen en ver weg bent je naaste heel erg mist en dat het dan aanvoelt als een achtbaan. Daarom koester de mensen die om en met je leven hier in Nederland.
    We zien je wel weer, groetjes uit Nisseroi en mocht er een volgende keer komen dan ben ik weer je volger.
  2. Elly van Dooren:
    Hoi Christel,
    heb weer een mooie indruk gekregen van je avontuur in Kenia. Las vandaag de krant waarin het overlijdensbericht van een vader van je school stond. Ik snap dat het moeilijk is om net op dit moment niet bij je team te kunnen zijn. Maar wellicht ben je door dit verblijf in Kenia door allerlei belevenissen en emoties wel sterker en rijker geworden om er de komende week voor je mensen in Nederland te kunnen zijn. Geniet van je thuiskomst en veel sterkte! Liefs, Elly
  3. Petra:
    6 oktober 2012
    goede reis terug! tot gauw weer op 't Ven.
    liefs Petra
  4. Mariska:
    Hoi Christel,
    Wat een geweldig foto's, video's en verhalen, ik heb weer genoten en een traantje gelaten. Ik hoop ook dat je weer terug gaat, want dan kan ik je weer volgen. Tot zo in Mill, goede reis.
    Mariska.
  5. Ilse:
    6 oktober 2012
    Goede reis terug, het was erg indrukwekkend om je belevenissen te volgen, geniet ervan om je kerels weer in de armen te sluiten. Je weet pas wat je mist, als ze er niet zijn en dus waardeer je weer extra hard dat ze er wel zijn.

Ik zie je binnenkort wel weer een keer,

Liefs,

Ilse Ermers
  6. Margriet:
    6 oktober 2012
    Bedankt voor je prachtige en ontroerende verhalen.
    Wat een mooi werk heb je wederom verricht!
    Goede reis naar huis!
  7. Simone:
    6 oktober 2012
    wat een prachtig verhaal een zeer indrukwekkende belevenis !!
    fin zei gister nog tegen mij Jan mist zijn mama heel erg die is ff heel ver weg om mensen te helpen cool he goede reis tot snel
    gr simone
  8. Monique:
    Bedankt Christel en voor straks "welkom thuis". Groetjes Monique
  9. Truus:
    6 oktober 2012
    Wat een waardevol bezoek aan deze scholen is dit weer geweest. Fijn dat je dit mag en wilt doen. Veilige reis naar huis terug.
  10. Elna de Laat:
    7 oktober 2012
    Hoi Christel,

Wat fijn dat jij zoveel met ons wilde delen. Je verhalen waren zo open en beeldend en er sprak zoveel gevoel uit. Jij houdt echt van de mensen in Kenia en je praat zo respectvol over hen, echt heel mooi. Ik heb genoten van je verhalen en ook ik kan me niet voorstellen dat jij daar nooit meer komt. Hopelijk lukt het je om dit gevoel van Kenia nog heel lang vast te houden en er je voordeel mee te doen in ons drukke, hectische leven. Christel, bedankt voor je verhalen en ga het thuisfront maar platknuffelen.

liefs Elna
  11. Anneliek:
    8 oktober 2012
    Hoi Christel, inmiddels ben je weer terug in Nederland maar ik wilde je toch even laten weten dat ik ook de afgelopen 10 dagen weer met je heb meegeleefd en gelezen, je verhalen, je emoties en je liefde voor Kenia en de mensen daar komt vanaf het computerscherm binnen in mijn hart. Bedankt voor het delen van je verhalen met ons en fijn dat je weer lekker in Mill bent bij je mannen. Zie je vast binnenkort!!
    groetjes, Anneliek