Handige tips!

2 oktober 2011

Morgen staan we er allemaal alleen voor. Geen Nederlandse collega om op terug te kunnen vallen. Dus de tips van Ruud en Aad die hier al vaker waren zijn erg welkom! De school die ik morgen ga bezoeken kampt met honger. Toch kan het zijn dat je als Mzungu ( blanke) eten aangeboden krijgt als enige. Delen met de headteacher en teachers is gelukkig geaccepteerd. Het liefst wil je je eten natuurlijk aan de 1200 kinderen geven maar je snapt dat dat niet kan? Nee eigenlijk niet dus.... Ik ben erg benieuwd of de slachting inderdaad plaatsvindt en ben blij te horen dat proeven voldoende is maar delen gewaardeerd wordt. Stél dat nabij de school een gelegenheid is te lunchen is het prima de headteacher uit te nodigen voor een lunch. De chauffeur ( die de hele dag blijft wachten op mijn terugreis) mag gelukkig dan ook aanschuiven. Goed om te weten. Maar het kan ook gebeuren dat er niet over eten gesproken wordt en er dus ook niet gegeten wordt. Eigenlijk vind ik dat laatste nog het fijnste om me niet in verlegenheid gebracht te voelen. We mogen per sé geen water of thee aannemen en nemen dat dus zelf mee. Ik ga morgenochtend genoeg meenemen voor de Keniaanse collega's. Als ik het hotel uitloop stop ik brood in mijn rugzak omdat ik er in elk geval de chauffeur mee kan verblijden. Ik moet m'n tas goed dichtmaken om te voorkomen dat ik word aangevallen door een aap.
Hopelijk is het zo warm dat ik flink zweet; vermijd de "toiletten" zeggen de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben dankbaar voor de tip die ik in Nederland kreeg om plastuitjes mee te nemen en heb er gelukkig voldoende om ze te kunnen delen met Laika en Leony. Nog een tip; als het gaat regenen keer onmiddelijk terug naar het hotel omdat dat anders misschien helemaal niet meer mogelijk is. En; zorg dat je voor het donker terug bent!!! Anders is het niet meer veilig om te reizen. Fijn om het allemaal te weten vooraf!!! Dank Aad en Ruud voor jullie geduld en bijdrage!
Nu ga ik echt slapen; om 6 uur loopt mijn wekker af! Welterusten en groeten van Christel
Ps; bedankt voor de reacties; wat heerlijk om zover weg jullie toch dichtbij te voelen!

1. Wilma Vogels:
    Hoi Christel,
    Ja, zorg maar dat je voor het donker wordt in je hotel bent want je valt daar zo op met je blonde koppie. Wat leuk dat Ben je op de hoogte blijft houden wat N.E.C. heeft gedaan dat geeft het verschil met Nederland goed weer.
    Pas goed op jezelf en geniet.
    Groetjes vanuit Nisseroi.
  2. Wendie:
    Hoi Christel,
    Tjee, wat maak je daar veel mee in een dag, je verhalen maken op mij al indruk, laat staan als je alles in het echt ziet en meemaakt. Mats heeft gisteren met mij even de foto's gekeken, hij vroeg of daar altijd zoveel zwarte mensen zijn... En wat fijn om te lezen, dat daar christenen en moslims samen bidden, zo kan het dus ook! Geniet er van, let goed op jezelf, niet stiekem trouwen en we wachten weer op de melding in onze mailbox dat je iets geschreven hebt, het is erg leuk om te lezen wat je meemaakt!
    Groetjes Wendie
  3. Stefan van Weelderen:
    3 oktober 2011
    Wat een avontuur! Komt stiekem veel meer bij kijken dan ik zo één twee drie aan gedacht had.

Groetjes, Stefan
  4. Kenza:
    3 oktober 2011
    Hoi Christel heb je het leuk daar ik hoop van wel gelukkig dat je al die tips hebt gekregen uit Nederland nog veel plezier x Kenza
  5. Francoise:
    Hallo Christel,
    Wat een prachtige verhalen allemaal! En wat een indrukken, je komt vast ogen en oren te kort. Geniet met volle en teugen en laat ons maar lekker meegenieten via de mooie verslagen.
    Heel veel groetjes vanuit Mill.
    Francoise
  6. Groep 6a:
    4 oktober 2011
    Hoi lieve, knappe, aardige, leuke, slimme, grappige, kinderboekenweek-superheld-juf Christel.
    De meisejs van groep 6a vonden het maar raar om te lezen over de plastuitjes.....liever niet op school juf Christel.
    Ook de meeste jongens vinden het geen goed plan. (Hugo, Luc, Floris, Jasper, Keije, Milo, Jop en Olivier zouden het wel eens mee willen maken)
    Vandaag was de vriendin van meneer Harm op school. Samen met hun zoogdier.....KAYA.....nee dat is niet de vriendin van meneer Harm, maar hun hond. Wij hebben geleerd dat een aap ook een zoogdier is.....let goed op je boterhammen!
    groetjes van alle helden op sokken...en volgende keer weer een mop want het is nu al vijf over half vier!
  7. Ben en Jan:
    Hallo mama,

we weten niets te zeggen. Of toch, Jan zegt "blote billen aapje"
    En allebei zeggen we dooeeiiii.
  8. Jonneke:
    Hoi Christel,
    Heb net je verhalen gelezen en je foto's en filmpjes bekeken. Super hoe je alles beschrijft en fijn dat we zo met je kunnen meereizen.
    Wat heb jij in een paar dagen al veel gezien en meegemaakt.
    Een ervaring die je je hele leven meedraagt.
    Geniet ervan!
  9. Wilma Vogels:
    5 oktober 2011
    Hoi Christel,
    Wat een verhalen, het laat een diepe indruk op me achter. Maar het fijnste voor jou is toch wel dat ze je goeie raad ook aannemen en er iets mee gaan doen en dat al zo snel, na een dag. Geniet van je vrije dag want na alle emoties heb je die wel verdient. Ik denk dat we met zijn alle steeds meer gaan beseffen hoe goed we het hier hebben. Het zal zeker ook de ogen openen voor jou 't Ven kindjes.
    Groetjes,
    Wilma